TexHack-voittajatiimi Image Wearin matkassa

22.02.2018
Kuva: TexHack-voittajatiimi

Marraskuun alussa järjestetyn TexHack-innovaatiotapahtuman Image Wear -trackin voittajaryhmän jäsenet Sari Kattelus (Turku AMK), Azma Mohammed (Turku AMK), Marika Nokelainen (Metropolia AMK) ja Lotta Hyvärinen (Aalto-yliopisto) kohtasivat jälleen toisensa palkintomatkalla 15.-17.1.2018. Matkaan sisältyi laivamatka Helsingistä Tallinnaan, vierailu Image Wearin Tallinnan myymälään ja matka yrityksen tehtaalle Narvaan.

Matka alkoi aikaisin maanantaiaamuna klo 7 laivaterminaalissa. Tapasimme toisemme jälleen unisissa tunnelmissa monen kuukauden jälkeen. Marraskuussa meitä väsytti vuorokauden ympäri innovoiminen ja nyt jännitys tulevasta palkintomatkasta.

Heti laivaan päästyämme menimme herkuttelemaan aamiaisbuffetin merkeissä ja vaihtamaan kuulumiset. Voittajatiimimme lisäksi matkaan osallistui myös Image Wearin kehityspäällikkö ja edustaja TexHack-innovaatiotapahtumassa, Emma Kaappa, jonka johdolla kuljimme koko reissun ajan.

Tallinnaan päästyämme vierailimme Image Wearin myymälässä, minkä jälkeen astuimmekin jo autoon kohti Venäjän rajalla olevaa Narvan kaupunkia ja Image Wearin tehdasta. Noin kolmituntisen automatkan ajan ehdimme näkemään Viron todellisia maisemia ja odottamaan jännityksellä edessä olevaa tehdasvierailua.

Kuva: TexHack-voittajatiimi

Perille saavuttuamme meitä oli vastassa Image Wearin Narvan tehdaspäällikkö. Ennen tehtaaseen tutustumista vietimme yhdessä pienen kahvituokion, jonka aikana meille esiteltiin yksityiskohtia tuotannon toiminnasta. Samalla saimme kysyä kysymyksiä, joista jotkut mietityttivät jo TexHackin aikana muutamaa kuukautta aiemmin.

Tehtaaseen päästyämme näimme, miten johdonmukaisesti ja suunnitellusti ompelijat ja kaikki tehdastyöntekijät toimivat. Itselleni oli erityisen mielenkiintoista nähdä tällaista ompelutuotantoa, jolla on ihan omalaatuisia ominaispiirteitä osin automatisoiduin ja osin ompelijariippuvaisin tavoin.

Tehtaalla käytetyt kangasmateriaalit ovat useimmiten sekoitteita, joissa saattaa olla esimerkiksi palonsuojakäsittelyä tai muuta pintakäsittelyä. Materiaalihukkaa syntyy melko vähän, sillä sitä pyritään minimoimaan optimaalisesti jo vaatteiden kaavoitusvaiheessa. Mahdollista hukkamateriaalia hyödynnetään kuitenkin yhteistyötahojen (mm. Nextiili, Globe Hope, Dafecor) kanssa. Uusia mahdollisuuksia ja kumppaneita materiaalin jatkokäyttöön kartoitetaan jatkuvasti.

Ihastuimme kaikki Image Wearin tehdasrakennuksen rustiikkiseen luontoon. Ehdimme ottaa useita kuvia alla näkyvän vaaleanpunaisen seinän kanssa. Emme olleet nähneet samanlaista väritystä muissa tehtaissa.

Kuva: TexHack-voittajatiimi

Koska olimme aivan naapurimaa Venäjän rajaseuduilla, menimme vierailun jälkeen tutustumaan joen toisella puolella oleviin maisemiin. Harmaasta säästä huolimatta olimme kaikki yllättävän innoissamme.

Suuntasimme seuraavaksi Narvassa sijaitsevaan Noorus-kylpylähotelliin. Meitä odotti illallisbuffet sekä ilta täynnä kylpyläosastolla rentoutumista. Aamulla päätimme lähteä seikkailemaan Nooruksen talviseen rantamaisemaan ennen lähtöä. Kylmyydestä huolimatta maisemat olivat unenomaiset. Tämän jälkeen hyppäsimmekin jo autoon kohti Tallinnaa, jota seurasi laivamatka takaisin Helsinkiin.

Kaiken kaikkiaan matka oli erittäin onnistunut palkintomatka, sillä se oli täydellinen yhdistelmä rentoutumista ja oppimista. Saimme mahdollisuuden tutustua meille uuteen teollisuuden alaan aivan läheltä ja samalla rentoutua ja nauraa yhdessä. Aivan parasta oli tietenkin seura. Tulimme edelleen hyvin toimeen tyttöjen kanssa ja uskon, että tulemme pitämään jollakin tapaa yhteyttä myös tulevaisuudessa. Uskon, että sama pätee myös Image Wearin kanssa.

Tekstin on kirjoittanut Turun ammattikorkeakoulun opiskelija Azma Mohammed.